Terepasztal Vezérlés Galéria Egyéb  


Bevezető

Sokszor sóhajtoztam azon, hogy H0-s méretben több gyártó is készít magyar vontakozású Nohabot, amelyek közül sok digitális hanggal ellátott dekóderrel van szerelve. Sajnos a Tillig cég még mindíg nem dobta piacra az első XXI. századi TT-s Nohabját, így jelenleg a választék csak a BTTB (Berliner TT Bahnen) 70-es - 80-as években gyártott modelljei futhatnak a pályán. Ebben a portfólióban - a magyar TT-s modellezők legnagyobb örömére - megtalálható az M61-es 019-es pályaszámú Nohab. Ez a mozdony azonban még a hagyományos analóg vezérlésre (+-12 V) alkalmas 3 pólusú motorral van szerelve. Ez sem tántorított azonban el attól, hogy hanggal ellátott digitális dekódert szereljek a mozdony belsejébe. Ebben a részben részletesen ismertetném a digitalizálás egyes fázisait, amely segítséget nyújthat más analóg BTTB mozdonyok hasonló digitalizásához. Fontos hangsúlyozni azonban, hogy csak tökéletes műszaki állapot esetén érdemes dekódert építeni a BTTB és egyéb analóg mozdonyokba!

Szükséges eszközök és szerszámok:

• ESU 52438 V3-as Nohab hangdekóder (Bármilyen egyéb ESU hangdekóder alkalmas - javasolt a V3-as -, viszont a hang adatbankokat és egyéb beállításokat ekkor a LokProgrammer segítségével "Nohabbá" kell alakítani)
• ESU 20 mm-es hangszóró
• 2 db 16 V-os Tillig fehér izzó
• Modell forrasztó páka
• Műszerészcsavarhúzó
• Csípőfogó
• Csipesz
• Kék vezeték
• Kétoldalú ragasztó

A munkafolyamat:

1. Távolítsuk el a mozdony karosszériáját egy műszerész csavarhúzóval az 1. ábrán látható módon mind a négy helyen. (Vigyázzunk, hogy a festés ne sérüljön meg!)

1.ábra
2. Vegyük ki a súlyokat a fészkekből (2. ábra) és tisztítsunk meg minden érintkezőt, hogy az áramátvitel tökéletes legyen.

2.ábra
3. Cseréljük ki az eredeti 12V-os izzókat Tillig 16V-osra, hogy üzem során ne kelljen gyakran cserélni (3. ábra)

3.ábra
4. Ezt követően távolítsunk el minden, az analóg vezérléshez szükséges elektronikát (lámpavezérlő diódák - 5. ábra -, indítási feszültséget szabályzó kondenzátor- 4. ábra -, mozdony zavarszűrő tekercsek- 4. ábra -)

4.ábra

5.ábra
5. Csípőfogó segítségével távolitsuk el az áramvezető lemezt a 6. ábrán látható részen mindkét oldalon, hogy a világítást a dekóder vezérelhesse.

6.ábra
6. Kétoldalas ragasztó segítségével ragasszuk be a hangszóró házat az alapba, úgy, hogy a zsámoly tudjon forogni.(7. ábra)

7.ábra
7. A dekóder barna vezetékeit forrasszuk le a gyárilag csomagolt 23 mm-es hangszóróról és forrasszuk helyébe a 20 mm-est.(8. ábra)

8.ábra
8. Helyezzük be a hangszórót a hangszóró házba és a dekódert, úgy hogy a barna vezetékek a motor mellett haladjanak. A 9. ábrán látható módon forrasszuk a különböző szinekkel megjelölt pontokhoz a dekóder azonos színű vezetékeit:

Piros: Jobb oldali áramfelvétel a sínről
Fekete: Bal oldali áramfelvétel a sínről
Narancs: Motor jobb oldali tápellátás
Szürke: Motor bal oldali tápellátás
Fehér
: Mozdony világítás előremenetben
Sárga: Mozdony világítás hátramenetben
Kék: Mozdony világítás közös vezetéke

A forrasztás befejeztével próbáljuk ki a mozdonyt minden irányban, világítással és hanggal.
ESU alapbeállítások:

F0 funkció: Világítás ki-be
F1 funkció: Hang ki-be
F2 funkció: Hangkürt
 

9.ábra
Ha mindent rendben találtunk, óvatosan helyezzük vissza a mozdony karosszériáját az alvázra és futtassuk meg a mozdonyt.

Megoldandó problémák:

• A súlyok kivételével romlik a mozdony áramszedése és húzóereje, viszont ez a fényszóróháznál található üres hely öntött súllyal való kitöltése ellensúlyozhatja
• Nincsen zárófény és a világítás izzóját cserélni kell. Saját, vagy Tillig alkatrészből LED-es világítás beültetése

Végezetül kedvcsinálónak az első próbaútról készült videó itt tölthető le....