Terepasztal Vezérlés Galéria Egyéb  


Eredeti verzió: 2007.07.05.

Változtatva: 2008.05.10.

Bevezető

2006 januárjában jelent meg hazánkban a Tillig cég Desiroja. Bár nagyon hosszú idő alatt készült el, azonban megérte várni rá, mert a végeredmény egy nagyon megbízható, szépen kivitelezett és csendes járású motorvonat lett.
2007 februárjában a Nürnbergi kiállításon az ESU standján lettem figyelmes arra, ahogy a cég ez év októberére ígéri a Desiro hanggal szerelt LokSoundMicro dekóderét. Már ekkor azon kezdtem el gondolkodni, hogy hova lehetne beépíteni a hangszórót, illetve a dekódert a Desiroba, hiszen hely nem nagyon áll rendelkezésre, mert mindenütt ablakkal körbevett utastér jellemzi a modellt. Ami első látásra jónak tűnt, az az, hogy a csuklóba lehetne talán "eldugni" az elektronikát és a hangszórót, de amikor szétszedtem a motorvonatot, már tisztán látszódott, hogy oda nem fér el. Tovább távoltíva el az alkatrészeket vettem észre, hogy a motorvonat azon kocsija, ahol nincsen motor ugyanolyan alváz kialakítású, mint a motorral szerelt, így hát felcsillant a remény, hogy mégis el fog férni a hangszóró és a dekóder a padló alatt egy kis csiszolással, reszeléssel.
2007 májusában nagy meglepetésemre már elérhetővé (letölthetővé) vált a Desiro hang, így hát csak egy LokSoundMicro dekódert kellett szereznem, arra feltölteni a Desiro hangokat és már ki is lehetett próbálni a gyakorlatban az elképzelésemet...
2008 májusában lettem figyelmes, hogy a mellékelt leírásban szó esik arról, hogy a belső világítást a homlokzati és zárófénytől is külön lehet kapcsolni. Ez valóban így van és ezzel ki is bővítettem a hangdekóderes Desirot.

Szükséges eszközök és szerszámok:

• ESU LoksoundMicro 52894 Desiro hangdekóder (Bármilyen egyéb ESU LoksoundMicro hangdekóder alkalmas, viszont a hang adatbankokat és egyéb beállításokat ekkor a LokProgrammer segítségével "Desirová" kell alakítani)
• Minifelex, vagy kis reszelő
• Modell forrasztó páka
• Műszerészcsavarhúzó
• Csípőfogó
• Csipesz
• Szike
• Vékony vezetékek (narancs, sárga, piros, fekete, fehér, szürke, zöld)

A munkafolyamat:

1. Első lépésként távolítsuk el óvatosan a karosszériáról a tetőt mindekét kocsiról a csuklótól kezdődően. 1. ábra

1. ábra
2. Ezt követően (lehetőleg egy csipesz segítségével) mozdítsuk ki a helyéről a szélvédő üveget (2. ábra), majd távolítsuk el a karosszériát is.

2. ábra
3. Távolítsuk el a padlózatot és az üléssort egybefoglaló műanyagot az alvázról, majd a 3. ábrán nyíllal jelölt helyekre próbáljuk bele a dekódert (piros nyíl) és a hangszórót (fehér nyíl) a nem motorral szerelt kocsirészbe.

3. ábra
4. A 4. ábrán nyíllal jelölt részeken egy szike segítségével vágjuk le a hangszóró éleit.

4. ábra
5. A karosszériából az 5. ábrán látható részekről reszeljünk le annyit, hogy a hangszóró felső része ne emelje ki a műanyag padlózatot.

5. ábra


6. ábra
6. Helyezzük el a hangszórót az alvázra, úgy hogy szépen feküdjön fel rá, és mellé pedig a dekódert a képen látható módon (7. ábra). A hangszóró vezetékeit lehetőség szerint bujtassuk el a karosszéria oldalán található nutban.

7. ábra
7. Forrasszuk le a dekóder csatlakozójáról a vezetékeket (lehetőleg egyenként, hogy ne felejtsük el a szinek sorrendjét!) és egyesével toldjuk meg, úgy hogy a vezetékek kényelmesen elérjenek a Desiro másik kocsijában található csoportcsatlakozóhoz.A vezetékeket minden esetben vékony zsugorcsővel szigeteljük le! (8. ábra)

8. ábra
8. A belő világítás homlokzati és zárófénytől való különválasztására a mind a motorral rendelkező, mind a másik kocsiban a piros nyíllal jelölt helyen (9.-10. ábra) a panelt meg kell szakítani (A pontos helyet a panelon lévő nyíl mutatja.).
A dekóder zöld szálát a fehér nyíllal jelzet (7-es forrasztási pont - sárga nyíl) helyre kell forrasztani mindkét kocsiban.

A dekóder programozásánál ne feledkezzünk meg az AUX1 (zöld vezeték) valamely funkcióbillentyűhöz való hozzárendeléséről.

A belső világítás (a panel kapcsolása miatt) csak akkor világít, ha az AUX1 és a homlokzati fény is aktív (bekapcsolt állapotú) .

9. ábra


10. ábra
9. Óvatosan helyezzük vissza az üléssort a hangszóróra és a dekóderre, gondosan ügyeljünk arra, hogy a vezetékek mindíg úgy legyenek vezetve, hogy az üléssor sehol se emelkedjen el az alváztól, hanem szépen simuljon rá. Ez nagyon fontos, hiszen csak akkor helyezhető vissza a karosszéria szépen, ha a gyári illesztések megmaradnak, valamint a jó futási tulajdonságok is csak ebben az esetben garantálhatók. (11. ábra)

11. ábra
10. Mielőtt a karosszériát visszahelyeznénk az alvázra, teszteljük le a dekóder működését, hogy minden rendben van-e vele. (Motor, hang, világítás).

12. ábra
11. Természetesen ekkor még egy-két figura is elhelyezhető az üléseken, hogy élethűbb legyen a modell...

13. ábra
12. Végezetül helyezzük vissza a karosszéria elemeket, és már nincsen is más hátra, ki kell próbálni a pályán a működést.

FONTOS!!!! Nagyon nagy gondot fordítsunk arra, hogy a csuklóban található vezetékek ne akadályozzák a csuklót a fordulásban, mert ez kisikláshoz vezet!

14.ábra

A gyár által programozott funkciók:

• F0 Világítás ki/be
• F1 Hang ki/be
• F2 Kürt
• F3 Ventillátor
• F4 Ajtó záródás figyelmeztető síppal
• F5 Vonat indulás síp
• F7 Hangosbemondó
• F8 Levegő
• F9 Kapcsolás